Zgubienie karty płatniczej jest stresująca sytuacją dla każdego. Z jej stratą często związane jest nie tylko zagrożenie kradzieży pieniędzy, ale również pozbawienie się środków do życia.

Dlaczego istnieje ryzyko kradzieży pieniędzy z powodu straty karty płatniczej, jak się przed tym ustrzec i co zrobić, aby mimo jej utraty mieć dostęp do pieniędzy na koncie?

 

Jak to jest z bezpieczeństwem kart płatniczych?

Karty płatnicze są najsłabszym ogniwem w zabezpieczeniach bankowych. Nie oznacza to jednak, że są produktem niebezpiecznym. Tak naprawdę wszystko zależy od posiadacza takiej karty płatniczej. Osoba, która jest odpowiedzialna i zna zasady funkcjonowania takiej karty, nawet jeżeli będzie jej pozbawiona – pieniądze powinna mieć bezpieczne.

Wiele osób nierozważnie podaje pin do karty osobom trzecim. Czy to z lenistwa („wnuczku idź do sklepu”) czy z czystego zaufania. Dla banku jest to bez znaczenia. Zgodnie z prawem tylko prawowity posiadacz karty bankowej może jej używać. Wpisanie poprawnego pinu jest równoznaczne z potwierdzeniem tożsamości. Jeżeli jednak pokaże się, że po kradzieży karty płatność została autoryzowana pinem, pełnię konsekwencję finansowych ponosi ofiara. Gdyby jednak okazało się, że kradzież wynikła bez użycia pinu, odpowiedzialność sięga tylko 150 euro. Resztę kosztów ponosi bank.

Czytaj także  W jaki sposób można wypowiedzieć umowę na OC?

No dobrze, ale jak to jest z tymi kartami zbliżeniowymi, które do dokonania płatności  wystarczą przyłażenia jej do terminala kart płatniczych bez wymogu podania pinu? W przypadku tej metody płatności każdy rachunek na mniej niż 50 zł nie wymaga autoryzacji. Limit ten dotyczy pojedynczej transakcji, a tych w ciągu dnia może być wiele. W banku nie można zmniejszyć tej kwoty, można za to ustawić dzienny limit dla płatności bezgotówkowych. Im mniejszy, tym jest bezpieczniej, z kolei mniej wygodnie. Może się okazać, że ustawiony limit jest niewystarczający. Wtedy pomocne jest ubezpieczenie takiej karty.

 

Ubezpieczenie karty

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 września 2002 o elektronicznych instrumentach płatniczych, każda karta płatnicza objęta jest ubezpieczeniem w przypadku kwot wyższych niż 150 euro i w przypadku kradzieży powstałej przed jej zastrzeżeniem. Jeżeli kradzież opiewa na kwotę mniejszą niż 150 euro, np. 400 zł, ubezpieczenie nie zrekompensuje straty.

W tym przypadku stosuje się dodatkowe odpłatne ubezpieczenie karty, które bank zawsze proponuje. Dodatkowe ubezpieczenie karty obejmuje swym zasięgiem do 72 godzin przed jej zastrzeżeniem chroniąc tym samym przed bezprawnym użyciem karty zanim posiadacz się zorientuje, że jej nie ma. Ubezpieczenie może chronić przed nieuprawnionym użyciem karty również przy użyciu PINu, w tym zbliżeniowo oraz w przypadku zakupów internetowych.

Czytaj także  Plik JPK – co powinieneś o tym wiedzieć?

 

Co robić w przypadku zguby lub kradzieży karty?

Należy niezwłocznie powiadomić o tej sytuacji bank, w którym została wydana karta. Dobrze jest zapisać sobie numer telefonu znajdujący się na karcie. Po zgłoszeniu karta od razu zostanie zablokowana i będzie bezużyteczna. Gdy karta jest nieaktywna, bank ponosi pełną odpowiedzialność za nieautoryzowane użycie karty