Rzeki i kanały od wieków wyznaczały kierunki rozwoju miast, przemysłu i handlu – dziś wciąż stanowią one fundament zrównoważonego transportu towarowego, szczególnie w kontekście rosnących wyzwań klimatycznych i potrzeby ograniczania emisji CO₂.

Transport śródlądowy zyskuje na znaczeniu, a najważniejsze szlaki wodne Europy zaczynają znów odgrywać kluczową rolę w logistyce. Gdzie płyną główne arterie handlowe kontynentu i jakie mają znaczenie dla branży produkcyjnej?

Ren – król europejskich rzek towarowych

Nie bez powodu mówi się, że „Ren łączy Europę”. Ta najważniejsza rzeka transportowa kontynentu przepływa przez Szwajcarię, Niemcy, Francję i Holandię, a jej ujście znajduje się w Rotterdamie – największym porcie morskim Europy. To właśnie Ren stanowi podstawowy szlak dla transportu masowego i kontenerowego w Europie Zachodniej.

Sieć kanałów i portów rzecznych wzdłuż Renu umożliwia przemieszczanie stali, węgla, produktów chemicznych i surowców z Niemiec do holenderskich portów morskich, skąd dalej trafiają one na inne kontynenty.

Dunaj – klucz dla Europy Środkowo-Wschodniej

Druga co do długości rzeka Europy to Dunaj – łączy on Niemcy, Austrię, Węgry, Serbię, Rumunię i Bułgarię. Dla państw regionu to nie tylko połączenie ze światem, ale i strategiczny korytarz logistyczny dla przemysłu chemicznego, rolniczego czy metalowego.

Czytaj także  Co zalicza się do towarów drobnicowych?

Wspierany przez UE projekt „Dunaj jako autostrada wodna” zakłada modernizację infrastruktury portowej i śluz, co zwiększy konkurencyjność transportu rzecznego względem drogowego.

Sekwana, Łaba i Odra – znaczenie regionalne i potencjał wzrostu

Choć mniejsze niż Ren czy Dunaj, inne rzeki również mają duże znaczenie lokalne. Sekwana umożliwia transport ładunków między Paryżem a portem w Hawrze, a Łaba łączy Czechy i Niemcy z Hamburgiem. Odra natomiast ma potencjał stać się kluczowym szlakiem łączącym Polskę z niemiecką siecią rzeczną – pod warunkiem dalszej modernizacji infrastruktury.

Wodny krwiobieg przemysłu – dlaczego warto znać te szlaki?

Z perspektywy branży produkcyjnej transport rzeczny może wydawać się rozwiązaniem niszowym, ale w praktyce coraz częściej stanowi on uzupełnienie logistyki drogowej i kolejowej. Redukcja kosztów, mniejsze ryzyko opóźnień, a przede wszystkim korzyści środowiskowe to argumenty, które przemawiają za jego rozwojem.

Wybierz transport wodny z Rhenus – mniej spalin, więcej efektywności

W odpowiedzi na potrzeby przemysłu Rhenus oferuje kompleksowy transport śródlądowy i morski z wykorzystaniem sieci europejskich dróg wodnych. Bazując na doświadczeniu w obsłudze ładunków masowych, kontenerów i projektów specjalnych, firma wspiera rozwój logistyki niskoemisyjnej w zgodzie z unijną polityką ekologiczną. Poznaj szczegóły oferty Rhenus na stronie: https://www.rhenus.group/pl/pl/transport/transport-statkami/.

Firmy inwestujące w logistykę multimodalną – łączącą transport drogowy, kolejowy i wodny – zyskują większą odporność na zmienność rynku i mogą efektywniej zarządzać swoimi łańcuchami dostaw.

Czytaj także  Dlaczego regularny audyt magazynu jest tak istotny?