Niektórzy pracodawcy mają ograniczone zaufanie do swoich pracowników, dlatego decydują się na różne metody kontroli. Warto zdać sobie sprawę z tego, że nie wszystkie z nich są w pełni legalne, dlatego należałoby ich unikać. W jaki sposób można skutecznie i przede wszystkim zgodnie z prawem kontrolować swoich podwładnych?
Jaki jest najbardziej powszechny sposób kontroli pracowników?
Okazuje się, że najbardziej rozpowszechnioną metodą kontrolowania pracowników jest monitoring wideo. Kamery możemy spotkać dziś niemal wszędzie – w hiper- i supermarketach, zakładach produkcyjnych, a także na magazynach. W takich miejscach monitoring wideo jest uzasadniony. Skutecznie zapobiega on kradzieżom, może również motywować pracowników do cięższej pracy.
Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych, właściciel firmy (będący jednocześnie administratorem danych) zobowiązany jest do tego, by odpowiednio zabezpieczyć zebrane nagrania. Nie mogą one trafić w niepowołane ręce i podlegają szczególnej ochronie. Ponadto, pod żadnym pozorem nie można instalować kamer w toaletach, jest to zabronione.
Nierzadko pracodawcy decydują się również na monitorowanie komputerów. Dzięki temu mogą oni prowadzić kontrolę na dwóch płaszczyznach – sprawdzają bezpieczeństwo przepływu danych w firmie, a dodatkowo mają wgląd w to, jak pracownicy wywiązują się ze swoich obowiązków.
Czym jest system kontroli dostępu?
Temat kontroli pracowników jest bardzo szeroki, obejmuje on również system kontroli dostępu. To jeden z elementów elektronicznych systemów zabezpieczeń, który może uzupełniać system sygnalizowania włamania. Po zainstalowaniu go w firmie pracownicy mają dostęp tylko do tych pomieszczeń, gdzie mogą przebywać (biorąc pod uwagę obejmowane stanowisko). Każdy ma więc precyzyjnie określone zasady dostępu np. do konkretnych działów. W ten sposób pracodawca ma pewność, że informacje o poufnym i niejawnym charakterze nie trafią do niepowołanych osób, nie musi się też obawiać o utratę materialnych aktywów.
Podstawą działania takiego systemu jest autoryzacja jego użytkowników, do której służą przeważnie karty zbliżeniowe. Pełnią one rolę identyfikatora. Alternatywnym, ale znacznie rzadziej stosowanym rozwiązaniem jest hasło wpisywane na klawiaturze terminala. Czasami od pracowników wymaga się zarówno zbliżenia karty, jak i wpisania określonego hasła – dotyczy to jednak wyłącznie miejsc wymagających najwyższego stopnia bezpieczeństwa.
Jak właściwie kontrolować swoich pracowników?
Wielu pracowników negatywnie reaguje na informację, że są oni kontrolowani. To jednak naturalne, że pracodawcy chcą wiedzieć, jak spisują się ich podwładni i czy rzeczywiście można im zaufać. Pracownik zawsze musi wiedzieć, za co i w jakim zakresie jest kontrolowany. Warto również wskazać mu zalety i korzyści, jakie z tej kontroli będą płynąć.
Jeżeli pracownicy będą wiedzieć, jaki jest nadrzędny cel przeprowadzania kontroli, znacznie łatwiej i szybciej zaakceptują nową sytuację. Wówczas monitoring wideo, kontrola poczty papierowej czy zainstalowany system kontroli dostępu nie będą wzbudzać tak dużych kontrowersji i niezadowolenia.